Bolile netransmisibile (BNT) printre care hipertensiunea, bolile ischemice ale inimii și diabetul zaharat continuă să fie împovărătoare pentru Republica Moldova, fiind cauza a 90% din decesele anuale. Rata lor este îngrijorătoare, în special, cea a bolilor cardiace ischemice, a accidentelor vasculare cerebrale. Astfel, povara foarte mare a bolilor cardiovasculare justifică acordarea priorității de intervenții la nivelul individual, cât și populațional, adică la nivelul sistemului de sănătate. În zonele rurale, bărbații și femeile din grupurile social-vulnerabile au un risc mai mare de a suferi de BNT. Pentru reducerea poverii înalte a bolilor cardiovasculare (BCV) sunt prioritare și esențiale aplicarea celor mai bune intervenții de sănătate publica la nivelul populației, cât și de practica clinică la nivelul sistemului de sănătate.
Prima fază a proiectului „Viață Sănătoasă: reducerea poverii bolilor netransmisibile” s-a desfășurat în perioada anilor 2016-2020. În faza a doua (aa. 2021 - 2024), proiectul continuă să sprijine Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale și Agenția Națională pentru Sănătate Publică. Astfel, în strânsă colaborare cu partenerii naționali și internaționali, proiectul va răspunde nevoilor de reducere a riscurilor pentru sănătatea oamenilor din Republica Moldova.
Viziunea proiectului „Viață Sănătoasă: reducerea poverii bolilor netransmisibile” este ca Republica Moldova, către anul 2030, să-și atingă obiectivele privind Acoperirea universală cu servicii medicale (UHC) și cele privind Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD) legate de sănătate. Urmând această viziune, scopul proiectului este de a contribui la îmbunătățirea stării de sănătate a populației țării, în special, din zonele rurale, prin reducerea poverii bolilor netransmisibile.
Astfel, sunt trasate trei rezultate pentru a atinge scopul propus:
Ținând cont de reformele majore în curs de desfășurare în Republica Moldova la nivel de administrație publică locală și sănătate publică, proiectul „Viață Sănătoasă: reducerea poverii bolilor netransmisibile” va continua să sprijine aplicarea reformelor de la nivel național la local și va sprijini actorii locali la nivelul lor în consolidarea sănătății publice, a asistenței medicale primare și a promovării sănătății.
Proiectul își desfășoară activitatea în Republica Moldova prin intermediul Unității de Facilitare a Proiectului (UFP), cu sediul la Chișinău.
Activitățile în cadrul intervenției de implementare a Campaniilor de comunicare la nivel național sunt parte componentă a Rezultatului 1 al proiectului, activitatea 1.6. de susținere a ANSP în dezvoltarea și lansarea campaniilor de comunicare care vizează schimbarea comportamentului și drepturile pentru sănătate, sub-activitatea 1.6.1 de sprijinire a organizațiilor partenere în selectarea subiectului, populației-țintă, cercetarea formativă pentru a crea mesaje, inclusiv mesaje dezagregate în funcție de sex ,vârstă etc.; sub-activitatea 1.6.2. de a elabora conceptul Campaniei, produselor, altor materiale și lansarea CC pentru reducerea zahărului în cadrul campaniei „Alegeți ce mâncați”, inclusiv pentru a urmări absorbția și impactul media.[LO1]
Contextul campaniei
În toată lumea, consumul de zahăr este într-o creștere continuă, ceea ce sporește efectul dăunător asupra stării de sănătate publică, motiv pentru care subiectul este în atenția autorităților de sănătate publică. Potrivit Biroului Național de Statistică, cantitatea de zahăr și de produse de cofetărie consumate de un adult pe an în Republica Moldova a crescut de la 15,4 kg în anul 2006 la 22,1 kg în anul 2019. Astfel, pe zi, consumul estimat de zahar a crescut de la 42,3 grame în anul 2006 la 60,7 grame în anul 2019.
Zahărul este definit ca o substanță cristalină dulce, obținută din plante diverse, în special din sfecla de zahăr și trestia de zahăr. Acesta este alcătuit aproape în totalitate din zaharoză și este utilizat în calitate de îndulcitor și conservant în alimente și băuturi.
În alimentație, zahărul este prezent fie în mod natural, fie sub formă de zahăr adăugat. Acesta se regăsește în mod natural în toate alimentele care conțin carbohidrați, precum: fructele și legumele, cerealele, lactatele. Sub această formă, el nu este atât de periculos pentru sănătate, precum zahărul adăugat, prezent sub formă de monozaharide (glucoză, fructoză) sau dizaharide, în diferite alimente și băuturi.
Pe termen scurt, consumul excesiv de zahăr contribuie la apariția acneei, oboselii, la acumularea de kilograme în plus. Pe termen lung, consumul excesiv de zahăr crește riscul de apariție a bolilor cronice, precum diabetul de tip 2 (DZ), hipertensiune (HTA) și bolile cardiovasculare (BCV).
Zahărul contribuie la creșterea în greutate și, respectiv, la dezvoltarea obezității - unul dintre principalii factori de risc pentru afecțiunile cardiovasculare și a diabetului de tip 2¹.
Zahărul consumat în cantități mari, timp îndelungat contribuie la apariția mecanismelor precum, rezistența la insulină, biodisponibilitatea crescută a hormonilor steroizi, procesele inflamatorii. Acest consum poate cauza sindromul de rezistență la insulină. Ceea de presupune că zahărul din sânge nu poate pătrunde în celulele organismului pentru că acestea devin rezistente la insulină – cheița ce deschide accesul pentru zahăr în celule. Ca urmare, organismul este epuizat, nu are energie, iar nivelul de zahăr (glucoza) este ridicat în sânge și mărește mult riscul de apariție a diabetului zaharat ori creează un mediu propice pentru formarea și creșterea tumorilor[1] (cancerelor de diferite topologii).
O serie de studii demonstrează legătura directă între consumul de băuturi răcoritoare, bogate în zahăr și hipertensiunea arterială. Conținutul excesiv de zahăr în mâncare contribuie la accentuarea proceselor inflamatorii din corp și majorarea trigliceridelor din sânge - factori de risc pentru apariția bolilor cardiovasculare. De asemenea, consumul de zahăr în exces are și alte efecte: accelerarea proceselor de îmbătrânire, în special ale pielii, poate cauza maladia ficatului gras, influențează negativ sănătatea dentară și poate accelera degradarea cognitivă.
Iată niște simptome imediat resimțite în cazul consumului în exces de zahăr:
Potrivit Studiului STEPS (Prevalența Factorilor de risc pentru bolile netransmisibile în Republica Moldova) din anul 2013:
Raportul privind sănătatea și bunăstarea adolescenților (Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) din anul 2018, comparativ cu datele din anul 2014 a demonstrat următoarele:
Potrivit Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, în anul 2019, din numărul total de adulți antrenați în examinarea profilactică a cavității bucale, 39,1% au avut nevoie de asanarea ei. În cazul copiilor această proporție a fost de 33,6%.
În baza acestor estimări, constatăm că un adult din Republica Moldova consumă peste cantitatea zilnică recomandată de Organizația Mondială a Sănătății (OMS). OMS recomandă[4] ca energia zilnică primită din consumul de zahăr să nu depășească 10% din caloriile consumate în cazul unei persoane adulte care duce un mod de viață activ! Totodată, OMS sugerează ca această cantitate să fie redusă până la 5% din totalul caloriilor consumate pe zi. Astfel, dacă un adult consumă zilnic în medie 2000 de calorii, atunci zahărului i-ar reveni 200 de calorii, mai exact 50 g/zi.
Pentru a nu dăuna sănătății, OMS recomandată reducerea în jumătate a cantității de zahăr pe zi, adică 25 g/zi, ori patru linguri mari rase pe zi în care se include și zahărul adăugat din produsele alimentare gata pentru consum din industrie, precum:
Mai multe informații despre dauna consumului în exces a zahărului pentru sănătate, găsiți în anexa acestui document.
Problema:
Populația de vârstă activă consumă zahăr peste cantitatea zilnică recomandată de Organizația Mondială a Sănătății, ceea ce determină creșterea riscurilor de apariție a bolilor netransmisibile, precum diabetul de tip 2, hipertensiune și bolile cardiovasculare și contribuie la majorarea costurilor pentru îngrijirile medicale și sociale.
Public-țintă primar: populația de vârstă activă (20-64 de ani) – părinți, bunici, angajați, studenți (rol în familie și social). Acest public este cel care decide asupra dietei/ bucatelor din gospodărie și pot promova/ folosi/ adopta o alimentați sănătoasă/ reducerea conținutului de zahăr, care să:
Public-țintă secundar:
Acest public este în perioada de formare a deprinderilor alimentare și informațiile campaniei îl vor ajuta să-și formeze opinii (și deprinderi) corecte despre consumul de zahăr (glucide) și alternative sănătoase pentru desert (fructe proaspete, uscate, congelate, preparate pregătite acasă cu conținut redus de zahăr etc.).
Acest public decide asupra procurărilor materiei prime și producerea/prepararea alimentelor.
Acest public este „poarta de intrare” în sistemul de sănătate pentru fiecare persoană înregistrată la medicul de familie (o obligație a pacientului în Republica Moldova) și opinia lui, recomandarea poate influenta direct comportamentul persoanei și a familie, comunității.
Scopul și obiectivele campaniei de comunicare:
Scopul: Creșterea nivelului de informare și conștientizare a publicului-țintă despre dauna pentru sănătate a consumului excesiv de zahăr adăugat.
Obiectivele de comunicare:
Obiectiv 1: Informarea și sensibilizarea publicului despre dauna consumului în exces de zahăr/carbohidrați pentru sănătate care contribuie la apariția și dezvoltarea HTA, DZ, BCV.
Obiectiv 2: Informarea despre cantitatea zilnică recomandată a conținutului de zahăr. Promovarea obiceiului de citire a etichetelor pentru a evita produsele cu un conținut sporit de zahăr.
Obiectiv 3: Promovarea obiceiurilor sănătoase de consum a produselor cu o cantitate redusă de zahăr (fructele proaspete și uscate, deserturi confecționate manual cu un adaos minim de zahăr sau îndulcitori sănătoși (de ex. mierea de albini) etc.).
Mesajele campaniei vor respecta egalitatea de gen și vor asigura incluziunea socială a celor mai vulnerabile și afectate persoane de BNT.
Sarcinile de bază
În colaborare și la recomandările Specialistului în Comunicare, compania/agenția selectată va:
Livrabile |
Specificațiile tehnice |
Termenul limită |
Conceptul și planul campaniei de informare |
Conceptul campaniei trebuie să conțină: analiza Swot, sloganul, message-boxul campaniei, descrierea detaliată a produselor informaționale (conținut, culori, semnificație, poziționare, etc.) dezvoltate în baza informației primite de la comanditar, a canalelor informaționale, costurile, timeline-ul/planul. |
30 iunie 2021 |
Spot video (grup-țintă primar și secundar (2.3)) |
|
30 iulie 2021 |
Spot video grafică animată (grup-țintă secundar (1)) |
|
30 iulie 2021 |
Spot audio (grup-țintă primar și secundar) |
|
30 iulie 2021 |
Campanii mass-media scrisă și online, social media |
|
16 august 2021
16 august 2021
1 septembrie 2021
1 – 30 septembrie 2021 |
Alte produse
|
|
20 august 2021 |
Focus group pre- campanie |
O cercetare a calității mesajelor și materialelor care să definească calitatea mesajelor, în special: claritatea accesibilitatea, atractivitatea, memorabilitatea pentru grupurile-țintă; corespunderea mesajelor pentru canalele de distribuție. |
20 iulie 2021 |
Focus group post-campanie |
Cercetare a impactului calitativ al campaniei, sau dacă mesajele au fost recognoscibile, reținute, convingătoare pentru fiecare dintre grupurile-țintă și dacă reprezentanții grupurilor-țintă sunt dispuși să întreprindă acțiuni în legătură cu informația aflată din campanie. |
20 septembrie 2021 |
Raport cantitativ-calitativ (de impact al campaniei) |
30 septembrie 2021 |
Durata de executare
Activitatea menționată va fi începe imediat ce va fi încheiat contractul de prestarea a serviciilor și va dura până la 30 septembrie 2021.
Toate materialele elaborate în limitele contractului prezent trebuie predate comanditarului conform termenilor limită indicate în contract.
Dosarul de aplicare va conține:
Dosarul va fi expediat în atenția proiectului la adresa de email: info@viatasan.md
Data limită de aplicare: 7 iunie 2021, ora 17:00. Propunerile primite după această dată nu vor fi considerate.
Candidații sunt rugați să prezinte oferta în MDL pentru realizarea produselor specificate în Termenii de Referință:
Nr. |
Descriere Servicii |
Preț fără TVA (20%), MDL |
Suma TVA, MDL |
Preț cu TVA (20%), MDL |
Conformarea cu specificațiile tehnice |
1. |
Conceptul campanie de informare |
|
|
|
|
2. |
Spot video (grup-țintă primar și secundar (2,3)) |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
3. |
Spot video grafică animată (grup-țintă secundar (1)) |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
4 |
Spot audio (grup-țintă primar și secundar) |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
5 |
Campanii mass-media scrisă și online, social media |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
8 |
Alte produse |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
8 |
Focus group pre-campanie |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
9 |
Focus group post-campanie |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
10 |
Raport cantitativ-calitativ (de impact al campaniei) |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
Mai multe detalii despre serviciile descrise mai sus (campania de comunicare) puteți solicita la adresa de email: lilia.onea@viatasan.md
[1] Consumption of Sugars, Sugary Foods, and Sugary Beverages in Relation to Adiposity-Related Cancer Risk in the Framingham Offspring Cohort (1991–2013), link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7225083/
[2] Sugar rush or sugar crash? A meta-analysis of carbohydrate effects on mood, link: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0149763418309175
[3] What is the impact of eating too much sugar? link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/eating-too-much-sugar
[4] Guideline: sugar intake for adults and children, WHO, 2015
[LO1]Activity 1.6 Support the NAPH in development and rolling out communication campaigns (CC) targeting behaviour change and rights for health
Sub-activity 1.6.1 Supporting partner organizations to select the subject, target population, formative research to create messages, including gender-disaggregated messages and age-appropriate messages, etc.
Sub-activity 1.6.2 Elaboration of the concept, products, and other materials, etc. and the launch of the CC on sugar reduction within the "Choose what you eat" campaign, including to track media absorbtion and impact