Bolile netransmisibile (BNT) reprezintă prima cauză de morbiditate (îmbolnăvire) și mortalitate în lume și în Republica Moldova. BNT-urile constituie 87% din numărul total al deceselor la nivel național, fiind condiționate, preponderent, de bolile aparatului circulator (56,3%). (2020, ANSP/MS)
În anul 2021, comparativ cu anul 2020, mortalitatea prematură (la persoanele cu vârsta de 30-70 ani) cauzată de bolile aparatului circulator a fost în creștere: 473,1 (2021), comparativ cu 469,7 (2020) la 100000 populație. Decesele premature pe seama bolilor circulatorii au prevalat la bărbați față de femei și au fost mai multe la locuitorii din zonele rurale, față de locuitorii din urbe.
Pentru reducerea poverii înalte a bolilor aparatului circulator sunt prioritare și esențiale aplicarea combinată a celor mai bune intervenții de sănătate publică la nivel populațional și de bune practici la nivelul sistemului de sănătate. Pandemia de COVID-19 a accentuat vulnerabilitatea persoanelor cu BNT și importanța accesului timpuriu la asistența medicală.
Proiectul „Viață sănătoasă: reducerea poverii bolilor netransmisibile” este în cea de-a doua fază de implementare și sprijină continuu Ministerul Sănătății în demersul acestuia de implementare a politicilor naționale privind controlul și prevenirea BNT prioritare, precum și a celor mai bune practici clinice în managementul bolilor vizate. Viziunea proiectului este ca Republica Moldova, către anul 2030, să-și atingă obiectivele privind Acoperirea universală cu servicii medicale (UHC) și Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD) legate de sănătate. Urmând această viziune, scopul proiectului este de a contribui la îmbunătățirea stării de sănătate a populației țării prin reducerea poverii BNT.
Astfel, sunt trasate trei rezultate pentru a atinge scopul propus:
Proiectul își desfășoară activitatea în Republica Moldova prin intermediul Unității de Facilitare a Proiectului (UFP), cu sediul la Chișinău.
În contextul creării a 11 Unităţi Primare de deservire a victimelor unu accident vascular cerebral (AVC) și pentru accelerarea accesului pacientului la asistența medicală specializată, Ministerul Sănătății a solicitat susținerea din partea Proiectului „Viață sănătoasă: reducerea poverii bolilor netransmisibile” în desfăşurarea campaniilor de sensibilizare a populației privind cunoașterea primelor semne ale AVC pentru ca populația să apeleze cât mai timpuriu după ajutorul medical, dar și pentru a promova serviciile nou create. Drept răsăpuns, planul de lucru al Proiectului pentru anii 2022-2023 include sub-activitatea „Sensibilizarea populației privitor la riscurile AVC, primele semne și apelarea precoce la ajutor prin activități concrete integrate în toate pachetele de lucru ale Proiectului, inclusiv prin dezvoltarea materialelor informative și altor produse cu diseminarea acestora”.
Astfel, Proiectul „Viață sănătoasă: reducerea poverii bolilor netransmisibile” este în căutarea unei companii/agenții de creație care să dezvolte o campanie națională de informare și sensibilizare a populației privind importanța cunoașterii semnelor AVC-ului în vederea luării unor măsuri imediate pentru a reduce povara individuală și comunitară a patologiei.
Patologia cerebrovasculară rămâne constant la un nivel înalt în Republica Moldova. În anul 2022 au fost înregistați 77 748 de pacienți, dintre care peste 10 mii de persoane au suferit un AVC, 13% din care sunt de vârstă activă.
Accidentul vascular cerebral sau AVC-ul este o urgență medicală care apare ca urmare a întreruperii sau reducerii alimentării cu sânge a unei părți a creierului, fapt care cauzează moartea rapidă a celulelor creierului. Un pacient netratat pierde aproximativ 1.9 milioane de neuroni în fiecare minut din zona afectată.
AVC-ul este una dintre principalele cauze de mortalitate și invaliditate în lume, și în țara noastră. Experții Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) estimează că până în anul 2030, AVC-ul va deveni principala cauză de mortalitate [2]. Patologia este o consecință a mai multor factori de risc comportamentali și maladii (hipertensiunea arterială, maladiile cardiovasculare), dar și a cunoștințelor limitate despre această boală.
Conform datelor Registrului internațional RES-Q (care cuprinde datele a 15 spitale din republică) în anul 2022 - 12,4% din pacienți au decedat în perioada acută și 16,8% au decedat în decurs de 3 luni de la debutul bolii [4], majoritatea pacienților ramân cu sechele în urma AVC, datorită paraliziei totale sau parțiale, în așa mod prezentând un grad de handicap. Conform datelor științifice peste 30% din pacienți rămân dependenți de rude și sunt incapabili de a se autodeservi [5].
Cercetătorii afirmă că 80%-90% din cazurile de AVC ar putea fi prevenite, prin modificarea stilului de viață și prevenirea factorilor de risc comportamentali, adică modificabili: alimentația nesănătoasă, sedentarismul, consumul de tutun, alcool [3]. În contextul poverii bolilor netransmisibile, și în special al AVC-ului, nevoia de educație pentru sănătate rămâne a fi o prioritate.
Intervențiile proiectului în alfabetizarea populației[1] privind factorii de risc modificabili pentru hipertensiunea arterială (HTA) a sporit cu 10% nivelul de alfabetizare în sănătate, dar și cunoașterea complicațiilor hipertensiunii arteriale (HTA), inclusiv AVC, în rândul populației din 10 raioane pilot din Faza I a proiectului (aa. 2016-2020) comparativ cu cele 10 raioane control.
Totodată, conform datelor studiilor STEPS 2021 și 2013, la nivel de țară, ponderea personelor de 18-69 ani care au 3-5 factori de risc ai BNT este în creștere cu aproximativ 2%, în special la bărbați față de femei.
Potrivit datelor registrului RES-Q, populația se adresează târziu pentru asistență medicală în cazul apariției simptomelor AVC. În perioada anilor 2017-2022, circa 75% din pacienții cu AVC nu s-au încadrat în fereastra terapeutică (timpul optim în care se poate interveni pentru a diminua gravitatea sechelelelor, care constituie 3,5 - 4 ore de la debutul simptomelor AVC). În anii 2021-2022, timpul mediu de la debutul simptomelor AVC până la spitalizare a constituit între 9 - 15 ore.
Problema: Populația adultă nu cunoaște factorii de risc modificabili care conduc la AVC, majoritatea vârstnicilor, adulților, tinerilor, preadolescenților, adolescenților nu cunosc semnele AVC-ului și nu ajung la spital în fereastra terapeutică (maxim 4,5 ore de la debutul bolii).
Publicul-țintă primar: populația generală, adulții (>18 ani) – bunici, părinți, copii (rol în familie).
Acest public, fiind informat și sensibilizat despre factorii de risc ai AVC-ului și ai semnelor AVC-ului, îi va recunoaște și va putea interveni adecvat în vederea prevenirii patologiei și a complicațiilor acestora.
Publicul-țintă secundar: preadolescenți (10-14 ani), adolescenți (15-19 ani) – copii, nepoți, elevi, studenți (rol în familie și social).
Acest public, fiind informat și sensibilizat despre factorii de risc ai AVC-ului și semnele AVC-ului, va putea influența comportamentul părinților, bunicilor în vederea recunoașterii factorilor de risc pentru AVC și ai semnelor AVC și va putea interveni adecvat în vederea prevenirii patologiei, respectiv, și a complicațiilor acestora.
Scop: Să informeze și sensibilizeze populația din Republica Moldova despre factorii de risc, semnele/manifestările clinice ale AVC-ului în vedrrea luării unor măsuri imediate pentru a reduce povara acestei patologii asupra rudelor/populației/țării.
Obiectiv 1: Să informeze populația despre factorii de risc comportamentali și biologici ai AVC.
Obiectiv 2: Să sensibilizeze populația despre semnele/manifestările clinice ale AVC-ului și eminența de a acționa, apelând la 112.
Obiectiv 3: Să promoveze disponibilitatea celor 11 centre primare de AVC și a unui centru complet de AVC.
Mesajele campaniei vor respecta principiile egalității de gen și vor asigura incluziunea socială a celor mai vulnerabile și afectate persoane de BNT.
Notă: mai multe detalii despre proiectul de campanie pot fi solicitate prin e-mail: lilia.onea@viatasan.md
Sarcinile de bază
În colaborare și la recomandările Specialistului în Comunicare, compania/agenția selectată va:
Cerințele față de candidați
Competențele necesare:
Descrierea produselor livrate și data limită pentru prezentarea acestora în versiune finală
Livrabile |
Specificațiile tehnice |
Termenul limită |
Conceptul creativ și vizual al Campaniei, planul campaniei |
Conceptul campaniei trebuie să conțină: problema, analiza Swot, sloganul, message-boxul, abordarea mediatică, descrierea materialelor produselor informaționale (conținut, culori, semnificație, poziționare etc.) dezvoltate în baza informației primite de la comanditar, a canalelor informaționale, costurile, timeline-ul/planul. |
31 iulie, 2023 |
Spot video (public țintă primar și secundar) |
Durata max. 50 sec. Voce în limba română cu subtitrări în limba rusă Adaptarea formatului pentru plasarea la canale tv, paginile de socializare Facebook, Instagram, Tik-Tok, pagini web (full HD, web ready etc.) |
31 august, 2023 |
Spot audio (public țintă primar și secundar) |
|
31 august, 2023 |
Alte produse (design și plasare) |
|
|
PR. Evenimente & Merch
|
|
August - Septembrie, 2023 |
Campanie digitală privind recunoașterea de către populație a semnelor AVC
|
|
Septembrie 2023 – februarie 2024 |
Campanie digitală pentru promovarea noilor centre primare de AVC |
|
Septembrie 2023 – februarie 2024 |
Campanie de informare în școli privind recunoașterea semnelor AVC (public-țintă 2) |
|
Septembrie 2023 – februarie 2024 |
Focus group pre- campanie |
Cercetare a calității mesajelor și materialelor care să aprecieze: claritatea, accesibilitatea, atractivitatea, memorabilitatea pentru grupurile-țintă; corespunderea mesajelor pentru canalele de distribuție. |
August 2023 |
Focus group post-campanie |
Cercetare a impactului calitativ al campaniei sau dacă mesajele au fost recognoscibile, reținute, convingătoare pentru fiecare dintre grupurile-țintă și dacă reprezentanții grupurilor-țintă au fost sensibilizați ori chiar sunt dispuși să acționeze. |
Martie 2024 |
Raport cantitativ-calitativ (de impact al campaniei) |
Raportul va conține date statistice cu privire la impactul cantitativ atins din postările, plasările, diseminările materialelor campaniei. |
31 martie 2024 |
Activitatea menționată va fi începe imediat ce va fi încheiat contractul de prestarea a serviciilor și va dura până la 31 martie 2024.
Toate materialele elaborate în limitele contractului trebuie predate comanditarului conform termenilor limită indicate în contract.
Dosarul de aplicare va conține:
Dosarul va fi expediat în atenția proiectului la adresa de email: info@viatasan.md
Data limită de aplicare ESTE EXTINSĂ până pe: 8 AUGUST 2023, ora 24:00. Propunerile primite după această dată nu vor fi considerate.
Candidații sunt rugați să prezinte oferta în MDL pentru realizarea produselor specificate în tabelul de mai jos.
Nr. |
Descriere Servicii |
Preț fără TVA (20%), MDL |
Suma TVA, MDL |
Preț cu TVA (20%), MDL |
Conformarea cu specificațiile tehnice |
1. |
Conceptul creativ și vizual al Campaniei, planul campaniei |
|
|
|
|
2. |
Spot video (public țintă primar și secundar) |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
3. |
Spot audio (public țintă primar și secundar) |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
4 |
Alte produse (design și plasare) |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
5 |
PR. Evenimente & Merch
|
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
6 |
Campanie digitală privind recunoașterea de către populație a semnelor AVC |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
7 |
Campanie digitală pentru promovarea noilor centre primare de AVC |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
8 |
Campanie de informare în școli privind recunoașterea semnelor AVC (public-țintă 2) |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
9 |
Focus group pre- campanie |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
Mai multe detalii despre serviciile descrise mai sus (campania de comunicare) puteți solicita la adresa de email: lilia.onea@viatasan.md
[1] „Studiul privind cunoștințele, atitudinile, practicile şi comportamentul populației (KAP) privind bolile netransmisibile, factorii de risc şi solicitarea serviciilor de asistență medicală în Republica Moldova”, 2017 și 2020
GĂSIȚI ANUNȚUL PRIVIND CONCUSUL și pe CIVIC.MD - https://civic.md/anunturi/achizitii/72539-termeni-de-referinta-pentru-selectarea-unei-companii-agentii-de-creatie-care-sa-dezvolte-o-campanie-nationala-de-informare-si-sensibilizare-a-populatiei-privind-prevenirea-accidentului-vascular-cerebral-avc.html?fbclid=IwAR1AUZ8MQ6UB8rYpnniZ23e-NjhHhSOKPPd5mqGwoC4I5PYUmqgJTz-F5rE