Proiectul „Viață Sănătoasă: Reducerea poverii bolilor netransmisibile (BNT)”, finanțat de Biroul de cooperare al Elveției și realizat de Institutul Elvețian Tropical și de Sănătate Publică, în colaborare cu partenerii naționali și internaționali, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Agenția Națională pentru Sănătate Publică (ANSP) și Biroul Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) din țară își propune să răspundă acestei provocări.
Obiectivul general al Proiectului este de a contribui la îmbunătățirea sănătății populației Republicii Moldova, în special în mediul rural, prin reducerea poverii BNT.
În prima fază a Proiectului (aa. 2016 – 2020), activitățile se concentrează asupra obținerii a trei rezultate:
Proiectul se focusează asupra sistemului de asistență medicală primară (AMP) și interacțiunea acestuia cu serviciile sociale. Proiectul colaborează strâns cu comunitățile și autoritățile locale din zece raioane-țintă: Fălești, Ungheni, Ștefan Vodă, Cahul, Orhei, Criuleni, Taraclia, Vulcănești, Edineț și Briceni.
Proiectul își desfășoară activitatea în Republica Moldova prin intermediul Unității de Facilitare a Proiectului (UFP), cu sediul la Chișinău.
UFP lansează concurs pentru selectarea unei companii/agenții de creație pentru dezvoltarea și implementarea unei campanii de informare la nivel național în sănătatea publică privind consumul de grăsimi trans.
Acizii grași trans sau grăsimile trans (GTr) în industria alimentară cresc riscul bolilor cardiovasculare, care în Republica Moldova au o rată a mortalității aproape dublă față de media europeană. Circa 58,4% din mortalitatea totală a populației se datorează bolilor cardiovasculare, iar până la jumătate din populația adultă a țării are tensiune arterială crescută, fără diferențe între sexe. Limitarea consumului de grăsimi trans în rândul populației ar contribui la diminuarea riscului apariției tensiunii arteriale crescute și al bolilor cardiovasculare. Astfel, o reducere modestă a tensiunii arteriale poate aduce beneficii importante pentru sănătatea publică.
Există două tipuri de grăsimi (acizi grași) trans în alimente: grăsimi trans naturale și artificiale. Grăsimile trans naturale se găsesc în unele produse lactate și din carne, cum ar fi carnea de bovine (vită, oi) și pește, în timp ce grăsimile trans artificiale sunt produse artificial prin adăugarea de hidrogen în uleiurile vegetale lichide pentru a le face mai solide și au un termen de păstrare mult mai lung ca al grăsimilor naturale. Cea mai frecvent indicată grăsime trans pe etichetele produselor alimentare sunt „uleiurile parțial hidrogenate”.
Experții estimează că pentru fiecare procent de energie acumulat din dietele calorice care conțin cantități sporite de grăsimi trans, crește riscul de boli de inimă cu 12 - 13%.
Potrivit Studiului din anul 2017 al WHO Europe „FEED Cities project: The food environment description in cities in Eastern Europe and Central Asia - Republic of Moldova” („Descrierea mediului alimentar din orașele din Europa de Est și Asia Centrală – Republica Moldova”)[1], în ultimii zece ani, din cauza urbanizării și globalizării, când viteza vieții este în creștere, în societate s-a stabilit cultura consumului produselor alimentare de tip street-food (mâncarea de stradă) și oamenii nu pot controla calitatea nutritivă a produselor.
Datele studiului arată că, cel mai des supusă acestor schimbări în comportamentul alimentar este populația de vârstă activă, dar și preadolescenții și adolescenții, preponderent din mediul urban al Republicii Moldova, care consumă de zece ori mai multe grăsimi trans față de limita zilnică recomandată de Organizația Mondială a Sănătății.
OMS recomandă limitarea consumului de grăsimi trans. Potrivit recomandărilor OMS, aportul de grăsimi trans trebuie să fie mai mic de 1% din consumul total de energie (pentru un adult care utilizează 2 000 kcal/zi (kilo calorii pe zi), adică mai puțin de 2,2 g/zi de GTr). Cu alte cuvinte, asta ar însemna reducerea consumului de grăsimi trans până la limita maximă de 2 grame la 100 grame de grăsimi sau uleiuri în produsele alimentare.
Regimul alimentar nesănătos contribuie la prevalența excesului de greutate și obezitate care este în creștere. În 2014, OMS a estimat că 47% din populația cu vârsta peste 18 ani era supraponderală și 15% obeză.
Mai multă informație despre comportamentul și practicile privind consumul de grăsimi trans în Republica Moldova poate fi găsită în Studiul realizat de Organizația Mondială a Sănătății în 2017.
Problema: Populația de vârstă activă, preadolescenții și adolescenții, preponderent din mediul urban al Republicii Moldova, consumă de zece ori mai multe grăsimi trans față de limita zilnică recomandată de Organizația Mondială a Sănătății, ceea ce determină creșterea obezității, „întinerirea” și creșterea numărului de cazuri de boli netransmisibile și contribuie la majorarea costurilor pentru îngrijirile medicale și sociale.
Public-țintă primar: populația de vârstă activă (20-64 de ani) – părinți, bunici, angajați, studenți (rol în familie și social)
Acest public este cel care decide asupra dietei/ bucatelor din gospodărie și pot promova/ folosi/ adopta o dieta alternativă/ limitată în GTr, care să:
Public-țintă secundar:
Acest public este în perioada de formare a deprinderilor alimentare și informațiile campaniei îl vor ajuta să-și formeze opinii (și deprinderi) corecte despre GTr și practicile de micșorare a conținutului de GTr.
Acest public decide asupra procurărilor și producției de produse alimentare, mai accesibile publicului. De obicei, produsele conțin uleiuri hidrogenate, adică GTr, mai ieftine ca cele naturale.
Scopul și obiectivele campaniei de informare:
Să informeze publicul-țintă din Republica Moldova despre nocivitatea/riscurile consumului de grăsimi trans pentru sănătate.
Obiectiv 1: Să informeze ce sunt grăsimile trans.
Obiectiv 2: Să informeze care sunt produsele cu un conținut sporit de grăsimi trans.
Obiectiv 3: Să informeze despre acțiunea nocivă a consumului de grăsimi trans asupra sănătății.
Obiectiv 4: Să promoveze soluții practice pentru a limita sau evita consumul de grăsimi trans (sfaturi cu referire la dietă, alegerea alimentelor pentru bucate și prepararea bucatelor).
Mesajele campaniei vor respecta egalitatea de gen și vor asigura incluziunea socială a celor mai vulnerabile și afectate persoane de BNT.
Notă: mai multe detalii despre conceptul draft al campaniei, puteți solicita la adresa de email lilia.onea@viatasan.md
În colaborare cu Specialistul în Comunicare din cadrul Proiectului, compania/agenția selectată va:
Livrabile |
Specificațiile tehnice |
Termenul limită |
Conceptul campaniei de informare |
Conceptul campaniei trebuie să conțină: analiza Swot, sloganul, message-boxul campaniei, descrierea detaliată a produselor informaționale (conținut, culori, semnificație, poziționare, etc.) dezvoltate în baza informației primite de la comanditar, a canalelor informaționale, costurile, timeline-ul. |
12 februarie 2020 |
Spot video (grup-țintă primar și secundar) |
|
02 martie 2020 |
Spot video grafică animată (grup-țintă secundar (a)) |
|
16 martie 2020 |
Spot audio (grup-țintă primar și secundar) |
|
02 martie 2020 |
Campanii mass-media scrisă și online, social media |
|
|
Alte produse (design) |
|
23 martie 2020 |
Focus group pre- campanie |
O cercetare a calității mesajelor și materialelor sau în ce măsură grupurile-țintă mesajele sunt accesibile, atractive, memorabile; dacă canalele corespund mesajelor distribuite. |
25 martie 2020 |
Focus group post-campanie |
Cercetare a impactului calitativ al campaniei, sau dacă mesajele au fost recognoscibile, reținute, convingătoare pentru fiecare dintre grupurile-țintă și dacă reprezentanții grupurilor-țintă sunt dispuși să întreprindă acțiuni în legătură cu informația aflată din campanie. |
23 iunie 2020 |
Raport cantitativ-calitativ (de impact al campaniei) |
Raportul va conține date statistice cu privire la impactul cantitativ atins din postările, plasările, diseminările materialelor campaniei. |
30 iunie 2020 |
Activitatea menționată va fi începe imediat ce va fi încheiat contractul de prestare a serviciilor și va dura până la 30 iunie 2020.
Toate materialele elaborate în limitele contractului prezent trebuie predate comanditarului conform termenilor limită indicate în contract.
Dosarul de aplicare va conține:
Dosarul va fi expediat în atenția proiectului la adresa de email: info@viatasan.md
Data limită de aplicare: 29 ianuarie, ora 18:00. Propunerile primite după această dată nu vor fi considerate.
Candidații sunt rugați să prezinte oferta în MDL pentru realizarea produselor specificate în Termenii de Referință:
Nr. |
Descriere Servicii |
Preț fără TVA (20%), MDL |
Suma TVA, MDL |
Preț cu TVA (20%), MDL |
Conformarea cu specificațiile tehnice |
1. |
Conceptul campanie de informare |
|
|
|
|
2. |
Spot video (grup-țintă primar și secundar) |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
3. |
Spot video grafică animată (grup-țintă secundar (a)) |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
4 |
Spot audio (grup-țintă primar și secundar) |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
5 |
Campanii mass-media scrisă și online, social media |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
8 |
Alte produse |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
8 |
Focus group pre-campanie |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
9 |
Focus group post-campanie |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
10 |
Raport cantitativ-calitativ (de impact al campaniei) |
|
|
|
Ofertanții vor comenta punctând devierile și excepțiile de la Termeni de Referință |
Mai multe detalii despre serviciile descrise mai sus (campania de comunicare) puteți solicita la adresa de email lilia.onea@viatasan.md